سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها ! ... دیده دل هایمان را از آنچه مخالف دوستی توست، کور گردان . [امام سجّاد علیه السلام ـ در دعایش ـ]
بیستجان لنجان
 
نقش همنشینی دربزهکاری

نقش همنشینی در بزهکاری

شفقنا- دکتر غلامرضا محمدنسل؛جرم شناس و استاد دانشگاه در خصوص نقش همنشینی در بزهکاری در روزنامه ایران نوشت:شیخ اجل سعدی در گلستان پندی حکیمانه در مورد عواقب همنشینی با افراد ناشایست دارد. وی می فرماید: «هر که با بدان نشیند اگر نیز طبیعت ایشان در او اثر نکند به طریقت ایشان متهم گردد و گر به خراباتی رود به نماز کردن، منسوب شود به خمر خوردن. طلب کردم ز دانایی یکی پند - مرا فرمود با نادان مپیوند»
همنشینی و مجالست از دیرباز به عنوان یکی از راه های انتقال فرهنگ و عادات و اخلاق شناخته شده است. در برخی آیات قرآن و تاریخ و روایات نکات و مصادیق متعددی درباره تلاش پاکان و حقیقت جویان برای انتخاب پیامبران و صالحان و ائمه هدی به عنوان اسوه های عملی برای طی مسیر زندگی انتخاب کنند و از سفره فضل و کمال آنان توشه برگیرند.
در مقابل داستان پسر نوح پیامبر(ع) یکی از نمونه های تاثیر منفی همنشینی با بدان است. ادبیات فارسی در خصوص بحث همنشینی و آثار و نتایج و معیارهای آن به قدری غنی است که تنها کنار هم نهادن و نقل قول آنها نیازمند ده ها مجلد کتاب است. بدون تردید توجه به همنشینی و تاثیر همنشینان بر سعادت یا کجروی فرد از دیرباز در همه تمدن ها وجود داشته است و بحث جدیدی نیست اما توجه به همنشینی در آموزه های جرم شناسی نوین تنها قدمتی در حد چند دهه دارد.
برخی از جرم شناسان معتقد بودند همه رفتارهای آدمی اعم از خوب یا بد به شکلی یکسان یاد گرفته می شود و تفاوت عمده میان رفتارهای قانونمند و قانون شکن در چیستی مطالب یاد گرفته شده است نه در چگونگی آنها. این نظریه امروزه تحت عنوان «همنشینی افتراقی» شناخته شده و بسیاری از موارد بزهکاری بخصوص در میان جوانان و نوجوانان را توضیح می دهد. به عبارت دیگر نظریه همنشینی افتراقی یکی از شاخه های یادگیری اجتماعی بزهکاری به شمار می رود که تمرکز آن بر یادگیری بزهکاری از طریق کنش متقابل مستقیم و غیرمستقیم بین اعضای گروه بزهکاری است که می گوید: رفتار مجرمانه یادگرفتنی - اکتسابی - است. از سوی دیگر رفتار مجرمانه در خلال تعامل و کنش با افراد دیگر آموخته می شود. همچنین بخش اصلی یادگیری بزهکاری در میان گروه همسالان صمیمی اتفاق می افتد.
از سوی دیگر یادگیری بزهکاری که شامل یادگیری شیوه ها و شگردهای ارتکاب جرم است، یادگیری و انتقال نگرش ها و انگیزه ها و باورهای جرم زا را نیز در بر می گیرد. در ادامه این نظریه می گوید انگیزه ها و محرک های جرم بر اساس هنجارهای اجتماعی به وجود نمی آیند بلکه بر اساس هنجارهای درون گروهی معنا و یادگیری می شود. در حقیقت شخص به سبب اجماع گروه بر نقض قانون، نسبت به بزهکاری ترغیب می شود و میزان تاثیر همنشینی بر بزهکاری به متغیرهای مختلفی مانند مدت، شدت و عمق نفوذ همنشینان بستگی دارد. فرایند یادگیری بزهکاری تابعی از فرایند عمومی یادگیری است، در حالی که رفتارهای مجرمانه در راستای پاسخ به نیازها و ارزش های عمومی جامعه است اما توسط جامعه قابل توجیه نیست و فقط در درون گروه همنشین موجه به شمار می روند


کلمات کلیدی:

نوشته شده توسط خدادادموذنی بیستگانی 93/11/2:: 2:32 عصر     |     () نظر
درباره

بیستجان لنجان

وضعیت من در یاهـو
خدادادموذنی بیستگانی
ای آفتاب عشق و عدالت شتاب کن باز آ قنوت باغچه را مستجاب کن این خاک تشنه بی‌تو به باران نمی‌رسد باغ خزان زده به بهاران نمی‌رسد خورشیدی و زمین و زمان در مدار توست مولای من بیا که جهان بی‌قرار توست تنها تو منجی بشر و آدمیتی اصلاً تویی که فلسفه‌ی خاتمیتی تو سِرّ سجده‌های ملائک بر آدمی تو رازِ سر به مُهرِ سحرهای عالمی ماتمکده‌ست کعبه‌ی بی‌تو، خلیل عشق چشمان توست کعبه، بیا ای دلیل عشق با صد هزار جلوه‌ی مشهود می‌رسی با نغمه‌ی الهی داوود می‌رسی موسی شدی و طور به سویت شتافته‌ست نیل است که به شوق تو سینه شکافته‌ست سیمای تو ز یوسف مصری ملیح‌تر همراه تو مسیح و تو از او مسیح‌تر آیات حسن و فضل و کمال تو بی‌حد است خوی و خصال تو همه عین محمد است همراه توست معجزه‌های محمدی داری به روی شانه عبای محمدی مولا بیا به دین بده روح دوباره‌ای با ذوالفقار فتح، شکوه دوباره‌ای برپاست نهروان و جمل‌های دیگری بیت الحرام و لات و هُبَل‌های دیگری هر سنگ را نگاه تو سجّیل می‌کند یا هر پرنده را چو ابابیل می‌کند باز آ که دست ظلم و ستم را قلم کنی باز آ که باز عدل علی را علم کنی باز آ که در مدینه قیامت به‌پا شود صحن و سرای حضرت زهرا بنا شود در چشم تو شکوه الهی خلاصه است صلح و جهاد تو همه عین حماسه است در هر نگات نور خدا موج می‌زند امید سیدالشهدا موج می‌زند آمیزه‌ی صلابت و احساس دیدنی‌ست در قامتت رشادت عباس دیدنی‌ست سمت تو آب‌های روان سجده می‌کنند بر خاک پات مُلک و مکان سجده می‌کنند بی‌انتهاست نامتناهی‌ست علم تو آئینه‌ی علوم الهی‌ست علم تو تا واژه واژه‌ات ملکوت حقایق است در هر نگات جلوه‌ی صد صبح صادق است داری به دوش پرچم باب الحوائجی در دست توست خاتم باب الحوائجی چشم رئوف توست بهشت برین ما نور ولایتت شده حصن حصین ما دلبستگی به رحمت تو در نهاد ماست پلکی بزن، نگاه تو باب المراد ماست شوق تو در هدایت ما بی‌نهایت است چشمان روشن تو چراغ هدایت است برپا شده‌ست در دل عالم چه محشری دیگر بتاب ماه خدا! یابن عسکری من تشنه‌ی نگاه توأم أیها العزیز دلتنگ روی ماه توأم أیها العزیز تا کی نصیب ماست «اَرَی الخَلق» و «لا تُری» کی می‌شود نوای «اَنا المَهدی» تو را … از سمت کعبه بشنوم ای جانِ جانِ جان «عَجّل عَلی ظُه
صفحه‌های دیگر
لینک‌های روزانه
لیست یادداشت‌ها
پیوندها
آرشیو یادداشت‌ها
آهنگ وبلاگ